prodejna zdravé výživy & jídelna

Vaříme Vám jinak, jíte zdravě

Informace

Na vybrané výrobky

R Y O R

sleva ve výši 20%.

Přijďte si vybrat, dokud jsou! :-)

Skvělé vege pohoštění pro Vaši oslavu, večírek nebo posezení
ráda s láskou připraví Vaše Bioteta.
Další informace: 723 761 348 Drahuška

21544181 1157235784420769 4532911137849876870 o

Jestli máte doma zavařovací sklenice (0,72 l) se závitem včetně víčka a nemáte pro ně uplatnění, popř. jich máte víc, než potřebujete, rády je přijmeme (nutně je potřebujeme). Můžete je přinést do krámečku Biotety, pro větší množství si rády přijedeme (H. Týn + blízké okolí).
Můžete napsat zprávu na fb nebo zavolat na telefonní číslo: 722 160 814.
Děkujeme! :-)

Příroda se budí, energie stoupá, jde nahoru, vše je zelené, křehké a pružné. Stejný energetický náboj jako jaro mají 17042014738naše játra, která jsou v tomto období na vrcholu a nejvíc se také očišťují. Jaro bylo vždy obdobím očisty - půstu. Je nezbytné, abychom ubrali tuku, snížili jeho podíl ve stravě. Nedáváme ho do všech složek stravy, část zeleniny však stále na tuku připravujeme. Zvýšíme podíl zeleniny, zvláště zelené (naťová zelenina). Občas můžeme přidat menší množství naklíčených luštěnin. Lehce zvýšíme podíl syrové zeleniny, podáváme více krátce blanšírovaného salátu a zvyšujeme i podíl krátce kvašené zeleniny. Zařazujeme také divokou zeleninu - kopřivy, pampelišky, sedmikrásky, podběl, bršlici a další. Podáváme je syrové nebo krátce tepelně upravené. Ubíráme pohanku a postupně začneme zařazovat kukuřici, podíl obou obilovin je zhruba 1:1. Nejvíce používáme rýži, začneme nahrazovat kulatou dlouhozrnnou. Obecně je strava odlehčená a konzumuje se v menším množství.

Zdroj: Radost ze zdravých dětí, Vladimíra Strnadelová - Jan Zerzán

Sem počítáme již pozdní léto a následný podzim. V pozdním létě vládnou trávicí orgány - žaludek, slezina a slinivka břišní. Podzim je pak doménou plic. V tomto období vytváříme zásoby na zimu, a to jak v našich spížích a sklepech, tak v našem těle. Neměli bychom však zatížit naše zažívání nevhodnou stravou, neboť pak vznikají přebytky, které se usazují v plicích, což může mít za následek nemoci tohoto orgánu v podzimních a zimních měsících.

Číst dál: Podzim

Energie v tomto období je nejteplejší, nejaktivnější, jdoucí do všech stran. Nejaktivnějším orgánem tohoto období je srdce. Našim přístupem ho můžeme buď přirozeně posílít nebo naopak zatížit. Nadbytečné zahřívání pomocí jídla zevnitř v období největší horké přírodní aktivity může znamenat velkou a mnohdy až smrtící zátěž pro tento orgán.Množství tuku a živočišné stravy je v tomto období menší. Část zeleniny stále připravujeme na tuku, část bez něj. V létě prakticky nesmažíme nebo jen velmi zřídka a rozhodně ne v horkých dnech. Zeleninu připravujeme tepelně jen krátce, vzrůstá poměr syrové zeleniny. Denním doplňkem jídla jsou presované či syrové saláty, které připravujeme z jemnějších druhů zelenin a doplňujeme zeleninou krátce kvašenou. Podíl kořenové zeleniny je nižší než v ostatních ročních období a také nižší než jiné druhy zelenin. Hodně používáme naťovou zeleninu - všechny druhy natí (do vývarů nebo jiných složek stravy). Z obilovin dáváme přednost kukuřici a dlouhozrnné rýži natural. Jáhly a pohanku zařazujeme ve dnech, kdy je spíš zima a kombinujeme je s rýží nebo kukuřicí. Luštěninu podáváme denně v kombinaci s obilovinou v menším množství než v zimě. Častěji zařazujeme tofu, tempeh a čočku (zvlášť červenou). Restujeme a dusíme jen krátce (prakticky nepečeme), často používáme krátké blanšírování. Potrava je lehká, málo zahuštěná a hodně barevná.
Zdroj: Radost ze zdravých dětí, Vladimíra Strnadelová - Jan ZerzánFotografie 0016

Drahuška:
,,Musím říct, že mi běhal mráz po zádech a jako když mluví ze mě. Ono to takhle opravdu je. Nic nehledat, nic nechtít, nic nesoudit a nehodnotit, nechat vše volně plynout, otevřít srdce a žít... Bez pravidel, znásilňování sebe sama, čili být sama sebou - jak prosté, jednoduché a přesto někdy vzdálené... Pořád někde něco hledáme, na něco čekáme a ono je to tady a teď a jsme to jenom a jenom my... Rozhovor 

 

S nástupem nejchladnějšího a nejvlhčího období roku je třeba změnit šatník, ale i jídelníček. Zima patří k energii vody a voda odpovídá energii ledvin. Tento orgán je celou zimu na vrcholu svých sil, a proto je zranitelný, a to jak chladem, tak naším zacházením s energií, kterou tělu stravou denně dodáváme. V zimě organismus šetří a regeneruje své síly. 

Zima je obdobím, kdy přirozeně používáme nejvíce tuku a kdy si můžeme dovolit relativně nejvíce živočišných produktů. Můžeme více fritovat, ale jen tehdy, pokud nás neomezuje žádné závažné onemocnění. Protože tuku používáme relativně více, je třeba zařadit i ty složky potravy, které umožňují tuk zpracovat, např. ředkve. Zeleninu jíme sice denně, ale je jí méně než v jiných ročních obdobích. Největší procento tvoří zelenina s jangovým potenciálem, tedy kořenová, ale i kulatá, jako dýně a zelí. Syrovou zeleninu jíme zřídka. Nezapomínáme také na zelenou zeleninu. Dáme prostor i natím, např. petrželové, cibulové. Také naklíčenou řeřichu či vojtěšku zařazujeme do zimního jídelníčku, do horké polévky či zeleninové omáčky. Kvašená zelenina je nezbytným a nutným zdrojem vitamínů a enzymů, je součástí každodenního jídelníčku. Přednost má zelenina dlouho kvašená, například kvašené zelí. Z obilí nešetříme pohankou, ovsem a ječmenem, ale i kulatá rýže je na zimu tím pravým. Jáhly vzhledemm ke svému jangovému charakteru rozhodně nezanedbáváme. Luštěniny tvoří v zimě větší část talíře. Zařazujeme častěji fazole, ponejvíce adzuki, které dodávají ledvinám sílu. Tofu je na jídelníčku v nižším procentu než v létě a také je více v pečené formě. 

Prodlužujeme dobu tepelné úpravy, dělají se dlouhé vývary, čímž teplo zabudováváme spolu s minerály do organismu. Také pečení je poměrně častou úpravou. Všeobecně - v zimě při úpravě jídla přidáváme tepla, sílu, tlaku a prodlužujeme délku přípravy.

Zdroj: Radost ze zdravých dětí - Vladimíra Strnadelová, Jan Zerzán

Možná by Vás mohlo zajímat, že Bioteta při svém vaření vychází z principů makrobiotiky. MUDr. Strnadelová, autorka knihy Radost ze zdravých dětí, o které Drahuška říká, že je to taková její bible :-), vysvětluje základy makrobiotiky zde:

Makrobiotika

Otevírací doba:

Pondělí: 9.00–17.00
Úterý: 9.00–17.00
Středa: 9.00–17.00
Čtvrtek: 9.00–17.00
Pátek: 9.00–17.00
Sobota: 9.00–11.30
Neděle: Zavřeno

ROZVOZ JÍDEL:

Horšovský Týn a Domažlice

více zde: obědy

Jen jednu radost radostnou člověk ve světě sklízí a to radost z radosti cizí.